Förlossningen

Oki... som ni förstått så åkte jag in...
Jag somnade i soffan och vaknade strax före fem på morgonen.
Gick upp till sängen och kröp ner i värmen hos min man.
Klockan 05.00 kände jag första värken inte så kraftig utan mer
som en starkare sammandragning. Jag sa till Henrik att nu börjar
det nog hända saker....
Klockan 06.20 gick jag upp för att kissa och kände att nåt kom.
Det var inte vattnet utan mycket blod.
Jag väckte Henrik och sa att nu åker vi in!!!
Och gissa min man började blöda näsblod mitt i allt!!

Väl inne på förlossningen vi var där strax efter halvsju.
Jag kan säga att Henrik höll inte hastigheten...
Han tyckte det var otäckt att jag blödde... så han gasade på.
Han körde mot rött (ingen trafik ute en lördagmorgon så tidigt)
Va f-n gör du? säger jag
Jag har alltid velat köra mot rött!!! Karlar jag säger bara det!

Oki dom tog remsor en gång i timmen på mig.
Klockan 8.30 var jag öppen 1cm och livmodertappen var mjuk.

Hmmmm...jag blev besviken att jag inte öppnat mig mer.
Men efter att hon undersökt mig började det hända saker.
Värkarna tilltog.... Henrik trodde att mina sammandragningar
blivit lite starkare. Vi får nog till natten!
Jag tror vi kanske får tidigare.
En sköterska kom in vid lunchtiden och förstod att nu har hon
lite ont och erbjöd mig att duscha varmt! Det var riktigt skönt
så jag duschade i över en halvtimme...

klockan 13.00 personalbyte då kom en tjej som hette Nina
och en som hette Gunilla. Dom undersökte mig och jag var öppen 6cm
wow vilken kick att få veta att nu är vi på G....
Eftermiddags tjejen kom in.... Hörru här hade du tydligen jobbat på bra!!! 6cm!!!
Dom diskuterade mina önskemål med mig eftersom jag skrivit en förlossningsplan
(Det kan jag rekomendera i fall man har speciella önskemål)

Mina önskemål var att genomgå en vanlig förlossning
(eftersom jag snittades med Sebbe) och jag ville försöka klara det
utan smärtlindring alltså epidral och liknande.
Men lite lustgas kunde ju vara trevligt! *hahahahahahahahahah*

Då berättade Nina att Epidral är inte så bra när man varit snittad.
Den gör att hela förloppet i vanliga fall stannar av lite.
Och är man snittad så är det ännu större risk att det stannar av och
att livmodern inte orkar arbeta.

Det fick mig att kämpa ännu mer.... Så jag andvände mig av meditation
och lustgasen. Jag gick in i mig själv helt när jag andades lustgasen.
Men jag måste säga att lustgasen var bara super dom tre första gångerna.
Jag svävar sa jag!!! Sedan tappade den lite effekt tyckte jag.
Jag sa att jag trodde dom stängt av den!

Plötsligt kände jag bara nu kommer bäbisen....
Så dom började rigga upp och sedan var det bara slutspurten kvar!
Åhhhh så skönt det var att få börja krystarbetet.... Nu jävlar!!!
Vattnet fick dom sticka hål på.... Nina satte på sig förkläde hon sa till
Henrik att när bäbisen kommer, då kommer jag få en dusch *ASG*
Av fostervatten....

Klockan 16.09 försvann all smärta..... *plupp* *splasch* *plask*
Så höll Nina upp en liten tjej...ser ni vad det är?

Jaaaaa... en liten tjej sedan sprutade tårarna på både mig
och min älskade man....
Känslan att få upp den lilla varma blöta bäbisen på magen är obeskrivlig!
Det liksom skriker i hela kroppen....
Alla spänningar släppte och jag började skaka helt okontrollerat och frysa.
Och så fick jag någon blixt huvudvärk.... men den gick snabbt över....

Det var det coolaste och häftigaste jag någonsin gjort!!!!

Och vet ni jag var så jävla duktig, jag är så stolt!

Tack min underbara man utan dig hade jag aldrig fixat det!
Du var helt suverän!!! JAG ÄLSKAR DIG!!!

Efteråt berättade Nina som hade ansvaret att när jag haft så ont vid mitt snitt.
Så berodde det just på att jag var snittad och hon hade valt att inte ta upp det
med läkaren. För då hade han troligtvis sagt att jag skulle snittas och min stora
önskan var en normal förlossning. Och det hade hon ju läst i min förlossningsplan.
Så jag är jätte glad att jag skrev den. Och jag är jätte glad över att dom läste den
och tog den på allvar!!!

Tack Nina och Gunilla! Ni gjorde våran förlossning till en drömförlossning!!!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0