BVC i dag igen...



I dag har min bäste vän Camilla varit och hälsat på  och hon hade förstårs
köpt söta kläder till Clara. Det är dom som är på bilden...
Köpta på en relativt ny butik i Västerås som heter Slitage den ligger på Smedjegatan 6
Jag har inte själv besökt den än men tänker göra det inom kort!

Häromkvällen när jag badade Clara upptäckte jag ett skumt märke på hennes bröst
under vänster arm.  Det såg ut som ett svullet blåmärke ca. 2,5x2,5cm som en enkrona.
Jag blev helnojjig visade det för pappa Henrik. Hade svårt att sova den natten kände mig orolig.
Vi beslutade oss för att ta upp det när vi skulle till BVC. Och idag när jag var där visade jag det
för barnmorskan.  Då berättade hon att det var ett sk. smultronmärke el. kan också kallas
jordgubbsmärke. Detta hittade jag när jag googlade det........

Hemangiom är det riktiga namnet för det!
Smultronmärke är en form av kärlnybildning som inte är en riktig "missbildning".
Ungefär 10% av alla Svenska barn i Sverige föds med Hemagiom i olika storlekar.
Ungefär 30% är synlig direkt vid födseln resten brukar uppkomma inom en månad.

Märkena är rödlila eller rödfärgade och har varierande storlek, vissa som ett smultron,
andra som en jordgubbe. Vissa buktar ut, andra är släta. Man vet inte varför märkena
uppstår, men det forskars om det.

Enligt babyornot så finns det en ärftlig orsak, de skriver så här;
"Det finns en ärftlig faktor men den nyaste teorin är att det är lösa kringflytande celler
från moderkakan som "växer fast" på embryot i ett tidigt stadie i utvecklingen.
Man har tidigare trott  att det berott på en störning i moderkakan.
Man vet dock att hemangiom inträffar fem gånger så ofta på flickor som på pojkar.
Barn med en födelsevikt under 1 kg har en 26%-ig chans att utveckla ett hemangiom."

Ja det var ju skönt att det inte var nåt allvarligt!!! men gissa om jag blev orolig!

U.s.c.h mina bröst görrrrrr oooonnntttt..... jag har mjölkstokning i högerbröst!!!
Ajjjjjjajjjjajjjjjajjjjajjjjajjjj måste amma på lite så att det släpper!!!

Clara var 53cm lång och vägde 3250gram i dag när vi var på BVC.
Barnmorskan sa att Clara var en liten tjej hennes kurva ligger lite lågt men
det gör än så länge inget. Hon går ju i allafall upp i vikt sakta men säkert!

Dax å byta stjärten å amma nu!!!!

Förresten i dag har jag druckit lättöl *hahahahahahah* barnmorskan sa att det är
bra för  mjölkproduktionen och mjölkstockningen.... mycket B-vitamin.

See you!!!!

Kommentarer
Postat av: Emma

Hej! Vilket fint rum hon får lilltjejen!



Alva har också ett smultronmärke, på armbågen, det fanns redan när hon föddes men jag tycker det har vuxit.



Jag är in på din blogg varje dag också, tycker det är superskoj :) Längtar tills vardagen får riktiga rutiner, just nu känner mig ganska trött och sliten faktiskt.



Jobbigt med mjölkstockning, hoppas jag slipper sånt, har ont som det är i alla fall i brösten, det är inte alls roligt att amma längre.



Klart vi ska ses snart och promenera bort våra kilon vi verkar som sagt ha lite lika livsstil och smak, ska bli skoj!



Kramar från oss!

2009-01-15 @ 07:36:52
URL: http://prinsessanalva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0