AtlasProfilax

I går var jag på atlasprofilax behandling det var en rejäl upplevelse kan jag lova. När behandlingen
var avklarad och jag reste mig upp så kändes det som att jag gick i lustigahuset. Helt plötsligt var
min krop rak och underlaget kändes snett. Jag kände mig lätt, det kändes som att huvudet skulle
ramla bakåt. Jag satt satt rakt helt plötsligt och ramlade inte i hop med hållningen. Hel skumt! Jag
fick en lyrisk känsla, glad euroforisk. När jag vaknade i morse kände jag mig också pigg och glad
på nåt vis en känsla som var annorlunda. Nu i kväll fick jag hjärtklappning, stickande känsla i rygg
och armbåge. Trötthets känsla i kroppen, det brukar jag ha men det känns annorlunda. Det ska
kännas så nu läker min kropp och mina muskler vilket gör att jag kan ha ont i några dagar =)
Atlaskotan är justerad och mina muskler och nervtrådar ska hitta sin rätta plats igen. Därav kan
det känns i kroppen. Min kropp känns lätt så svårt att förklara! Magi hahhaaa.... värt vartenda öre.

Vad är atlaskotan?
Atlaskotan är den översta nackkotan som håller huvudet i balans. Genom och i direkt anslutning till
atlaskotan går all trafik mellan huvudet och resten av kroppen. Egentligen är det ganska logiskt att en
atlaskota ur position kan leda till en mängd olika besvär. Har du huvudet i obalans måste kroppen
kompensera, har du stopp i flödet störs syretransport (blodet) och nervsignaler.


Alla känner inte till att atlas, den översta nackkotan, spelar en mycket viktig roll för hela ryggradens
funktion och balans.

Om atlaskotan ligger fel har man iakttagit att hela skelettet påverkats och att det kan orsaka obalans och förskjutningar i hela kroppen. En förskjuten atlas kan även trycka direkt på blodkärl och nervsystemet.

Vanliga besvär som man kan lida av pgav. en förskjuten atlaskota är:

  • Huvudvärk och migränATLANTOtec skelettbild
  • Kroniska besvär efter en whiplash-olycka
  • Yrsel och balansstörning
  • Tinnitus (susningar eller ringande i öronen)
  • Käkledssyndrom (TMJ-syndrom)
  • Begränsad rörelseförmåga av huvudet
  • Nacksmärtor
  • Återkommande nackspärr
  • Torticollis (sned hals)
  • Smärta i axlar, sneda axlar
  • Myrkrypningar eller domningskänsla i armar eller ben
  • Klämda spinalnerver
  • Smärtor i ländrygg
  • Diskbråck
  • Bäckensnedhet eller bäckenrotation
  • Smärtor och låsningar i sacroiliakaleden (SI-leden)
  • Funktionell benlängdsskillnad
  • Ischiassmärtor
  • Smärtor i höftleder och knän på grund av snedställt bäcken
  • Cirkulationsbesvär, kalla händer eller fötter
  • Matsmältningsproblem, förhöjd magsyra, återkommande förstoppning eller diarré
  • Sömnproblem
  • Kronisk trötthet

Från en kundundersökning uppgav så här många att de blev helt besvärsfria eller märkte av stor förbättring redan efter en månad:
  • Huvudvärk (9 av 10)
  • Migrän (8 av 10)
  • Yrsel (8 av 10)
  • Tinnitus (7 av 10)
  • Nackbesvär (9 av 10)
  • Ryggbesvär (8 av 10)
  • Sömnproblem (7 av 10)
  • Trötthet (8 av 10)
  • Magbesvär och tarmbesvär (7 av 10)
  • Cirkulationsbesvär (6 av 10)
  • Blodtrycksproblem (5 av 10)

Med ATLANTOtec® metoden kan man balansera atlaskotan varaktigt med en enda behandling inklusive uppföljning med kontroll och massage.

Normalt behövs ej fler behandlingstillfällen för att få atlaskotan rak och det vanliga är att den

varaktigt behåller i sin rätta position.

Från tidningen Måbra: Gert Eriksson behandlar med de omtalade Atlantovibbarna

 

Tillvägagångssättet består av en speciell massageteknik som utförs på de djupt liggande, korta nackmusklerna, följt av en stretching av de specifika muskler och ledband som är förbundna med atlaskotan.

Målsättningen är att få musklerna som omger den första halskotan att bli tillräckligt avslappnade och smidiga för att göra det möjligt för atlas att återgå till sin naturliga position. Det räcker oftast med en enda behandling för att varaktigt få atlas på plats.

Obs!Det är ingen manipulation, inga ryck, vridningar eller knäckningar.



Kommentarer
Postat av: Anna

Verkar intressant! Har jag aldrig hört talas om! Kanske ska kolla det då! Är det dyrt och vart i stan finns det? Kram

2011-12-11 @ 23:29:13
URL: http://annalejd.webblogg.se/
Postat av: Anneli

Hej, mycket intressant inlägg. Kul att det känns bättre. Vart gick du för denna behandling och vad kostar det??



Tack för en kul blogg :)

2011-12-12 @ 10:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0