Jag är inte rasist - jag är bara svensk

Grannen klädd = Check
"Candle house" = Check
Saffransbullar = Check

Det blev en mini mini gran i köket i år pgav att vi inte har något vardagsrum. Söt lite gran i rosa och lila det har tösen valt.

Saffrans bullar á la Leila fick tips av en vän som bakat dessa. Jag googlade och testade. Man skulle använda nystött kardemumma mums så gott!

Candy house? Eller törs jag säga pepparkakshus? Ni har väl läst om pepparkaksgubbs debatten? Jag har hört fler förskolor runt om i landet dom avstått från att fira lucia. Vart är vi på väg? Ska våra barn bli könslösa "Hens" som inte ska ha en tradition som skapar ursprung, vi får inte sjunga nationalsången på avslutningar, fira lucia med pepparkaksgubbar mm.

Vi måste väl få bejaka vårt kön och hålla kvar vid våra traditioner utan att bli stämplade som rasister. Vi måste väl få vara svensk utan att för den delen anses se ner på någon med annan hud färg. Såg på facebook att någon lagt upp "herr går man" han är svart, får bara svarta gå över där då?

Ja inte vet jag...... Jag tänker baka pepparkakor, göra pepparkakshus, fira lucia, låta min tös bejaka sin flickighet om hon vill. Låta henne välja rosa och lila. Jag tänker också baka negerbollar och gå över gatan vid en svart "herr går man"

Jag är inre rasist jag är bara svensk!


Kommentarer
Postat av: J

Det är fantastisk debatt detta. Ett mästerskap i dumhet! Än så länge har jag inte hört talas om en enda person med utländsk härkomst som säger "stoppa nationalsången", "stoppa luciatåget", "ta bort pepparkakorna" eller "ta ner er flagga"! Det är ju ständigt ängsliga SVENSKAR (politiker, lärare, ledare mfl) som tar egna dåligt grundade beslut utifrån jantelag och dålig självkänsla! Dessa svenskar tror att stolthet och missunnsamhet är två sidor av samma mynt, jag hävdar att stolthet och generositet hör ihop! Det är vi själva som begränsar oss, inte "invandrarna".

Däremot, vill jag påpeka, att min "svenskhet" inte bygger på larviga spektakel som Luciatåg, julbord, högmässa, kungen och Silvia, midsommarstång eller rätten att få säga Negerboll. Min svenska identitet bygger på att vi är ett land som har möjligheten, och skyldigheten, att föregå med gott exempel när det gäller tolerans, öppenhet och demokratiska rättigheter! Jag är stolt över att bo i ett land där homosexuella får gifta sig, där muslimska- och judiska föreningen ligger på samma gata som svenska kyrkan, där det är gratis att studera på universitet osv. Det är inte muslimer eller kurder som går ut på gatorna för att "knacka svennar" - det är våra egna osäkra ungdomar som knappt kan läsa eller räkna som tror att felen alltid kommer utifrån! Jag skäms så in i helvete över att ha svenskt medborgarskap när Åkesson och hans järnrörskompisar kallar tjejer för "hora" och Soran för "blatte"! Kraschar vi totalt om vi byter ut några traditioner?

2012-12-14 @ 21:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0