Söndagsträning

Jag har nu fått kommentarer på bloggen och Instagram att ni vill läsa om inredning, kost, träning, motion, hälsa och välmående. Jag ska försöka fortsätta ha en allsidig blogg som handlar om lite av varje.

I dag åkte min son och jag till gymmet, så mysigt att få "egentid" med honom. Tyvärr är det allt för sällan vi har det. Vi körde uppvärmning 10min på crosstrainern, man bör inte ha längre uppvärmning än max 15min. Förbränning och konditions träning skall man köra efter styrketräning. Därför när man kör 30-90min kondition och förbränning har man sänkt den muskeluppbyggande effekten i musklerna vilket innebär att du inte får ut lika mycket av träningen om du börjar med tex löpning innan ett styrketräningspass. Dessutom ökar du förbränningen genom att köra styrketräningen först. Enligt endel forskare är det bästa att dela upp det på olika dagar. Men för mig som har barn, hem, hushåll, renoveringar, tvätt osv räcker inte alltid tiden till så i bland kör jag båda samma dag.

I dag körde vi uppvärmning, bröst, rygg, biceps, triceps sedan löpte jag hem från gymmet 5km det gick riktigt bra. Kändes skönt i kroppen sista kilometern svävade jag fram. Jag har upptäckt att mitt gymmande senaste året har gett resultat på löpningen. Jag har mindre ont i ryggen och känner att bålstabiliteten är mycket bättre som i sin tur gett resultat i löpningen.

Allsidig träning ger mer resultat, viktigast är att du väljer det du tycker är roligt. Det SKA vara roligt att motionera för att du skall kunna bibehålla glädjen till det du gör! Och du måste ha ditt egna mål. Varför tränar jag? För att må bättre psykiskt, fysiskt? För att ha mindre ont i kroppen? För att gå ner i vikt? Bibehålla vikt? För att få muskler? Osv. Men oavsett ditt mål så är det ju roligare om man får det resultat man är ute efter ;-)

Jag är inte utbildad speciellt inom kost och träning. Några små utbildningar, läser böcker och tränings tidningar. Varit hälso ombud på jobbet i femton år vilket gett mig erfarenheter och några föreläsningar. Så jag vill att ni som läser ska veta att jag inte är något proffs inom detta. Jag försöker bara göra rätt, må bra och vara någotsånär hälsosam.

Det var lite om träning, fundera lite över dina egna mål och jämför dig inte med andra! Utan bara med dig själv :) Lycka till!!!


Kommentarer
Postat av: J

Bra sagt, "inget proffs,, försöker bara göra rätt och må bra..." För är det inte så ganska ofta i vårt samhälle och våra liv, att vi tror att vi måste ha experter till allt, att vårt förnuft inte räcker till? Sätter vi inte alltför ofta upp ett hinder i att låtsas att man inte vet hur man ska göra, när det egentligen handlar om brist på motivation och felprioriteringar!? Hälsa ÄR inget mysterium - bara modet att våga se och stå för vad man behöver!

2012-09-16 @ 22:48:20
Postat av: Nettan svarar:

Absolut visst är det lite så ;-) Att det alltid måste vara forskning som styrker allt vi gör eller säger. Man kan ju undra om vi ska sluta använda sunt förnuft, känsla i framtiden ;-)

2012-09-16 @ 23:04:58
Postat av: J

Grejjen med "expertis", rekomendationer, styrelser och departement som bestämmer vad som är bra el dåligt är ju att vi kan skylla ifrån oss om våra liv (eller kroppar) inte blir som vi hade önskat!

2012-09-18 @ 18:46:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0